«Իրատես de facto»-ի հյուրն է ռեժիսոր, «ՎեբԾիրան» օնլայն կինոփառատոնի 2014 թվականի հաղթող «Ստվեր» ֆիլմի հեղինակ ՆԻԿՈԼԱՅ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆԸ: Նրա հետ զրույցը կինո ստեղծելու իր պատկերացումների ու դրան առնչվող հանգամանքների մասին է:
«ՄԵՐ ՍԽԱԼՆԵՐԻ ՎՐԱ ՍՈՎՈՐՈՒՄ ԵՆՔ, ԹԵ ԻՆՉՊԵՍ ՉԻ ԿԱՐԵԼԻ ՆԿԱՐԵԼ ԿԻՆՈ»
-Նիկոլայ, մասնագիտական կրթությունդ ստացել ես Սուրեն Բաբայանի արվեստանոցում: Ասում են՝ նա ոչ թե սովորեցնում է ինչպես նկարել կինո, այլ ինչպես չի կարելի նկարել կինո: Այդպե՞ս է:
-Այո, կա այդպիսի բան:
-Իսկ դա օգնո՞ւմ է սկսնակ ռեժիսորին կայանալու իր մասնագիտության մեջ:
-Եթե իմ և ընկերներիս օրինակով դատեմ, պիտի ասեմ, որ մենք բավական ուշ հասկացանք, թե ինչպես կարելի է սովորել իր մեթոդով: Երկար ժամանակ մեզ թվում էր, թե ոչինչ չենք սովորում, մնում ենք նույն կետում: Բայց հետո մեր աշխատանքներում, հետևելով այն հորդորին, թե ինչպես չի կարելի նկարել կինո, մենք տեսանք մեր սովորածի արդյունքը: Մենք ֆիլմ նկարելիս աշխատում էինք մաքսիմում չնկարել այն, ինչը Սուրեն Բաբայանի ուսուցանած գիտելիքների համաձայն կինո չէր, ռեժիսուրա չէր, կապ չուներ կինոյի հետ ընդհանրապես: Իսկ թե ինչ արդյունք էր ստացվում, դա էլ առանձին հարց է: Ինչպես կինո չնկարել մեր ղեկավարը մեզ սովորեցնում էր մեր ֆիլմերի օրինակով: Մեր արած սխալները տեսնելով՝ յուրաքանչյուր հաջորդ նկարահանման ժամանակ մենք փորձում ենք ուղղել դրանք, ու մեր սխալների վրա սովորում, թե ինչպես չի կարելի նկարել կինո:
-Եվ անցյալ տարվա «ՎեբԾիրան» կինոփառատոնը վկայեց, որ Սուրեն Բաբայանի մեթոդով սովորած ռեժիսորները նկարում են մրցանակակիր ֆիլմեր. դու ստացար առաջին, իսկ քո համակուրսեցի Ալեն Մանուկյանը՝ երրորդ մրցանակ՝ «Հարություն» ֆիլմի համար:
-Ալենը ստացավ նաև Արմեն Մազմանյանի «Լավագույն դեբյուտ» մրցանակը՝ արդեն «Ոսկե ծիրան» միջազգային կինոփառատոնի ժամանակ: Այդ մրցանակները Սուրեն Բաբայանի ուսուցման մեթոդի արդյունքը պետք է համարել:
«ԵՍ ՎԱԽ ՈՒՆԵՄ, ԹԵ ՄԵՆՔ ԿՈՐՑՆՈՒՄ ԵՆՔ ՀԻՇՈՂՈՒԹՅՈՒՆԸ, ԻՍԿ ՀԻՇՈՂՈՒԹՅՈՒՆՆ ԻՆՁ ՀԱՄԱՐ ՇԱՏ ԿԱՐԵՎՈՐ Է»
-Քո «Ստվեր» ֆիլմը ես կոչել եմ ռեքվիեմ՝ նվիրված հին, կորած Երևանին: Այդ Երևանի հանդեպ կարոտախտի զգացողությունն ավելի շատ բնորոշ է քո ծնողների կամ ավելի ավագների սերնդին, բայց ոչ քեզ նման երիտասարդ մարդուն, որը, կարելի է ասել, չի էլ տեսել այդ հին Երևանը: Ինչպե՞ս գնացիր-հասար այդ թեմային:
-Թե ինչպիսին պիտի լինի գաղափարը, որոշակիացավ աշխատանքների ընթացքում: Ինչ վերաբերում է հին Երևանին, պատմությանն անդրադառնալուն, ասեմ, որ ինձ ավելի շատ հետաքրքրում է ճարտարապետությունը: Կարող եմ ասել, որ իմ ֆիլմում շենքը, հին շինությունն իր հետ բերեց գաղափարը: Հետո դրան ավելացան ստվերները՝ որպես սյուժետային այլ գիծ, այլ ուղղություն: Ինձ հետաքրքրում էր, թե ինչ պատմություն կարող է լինել հին շենքի ներսում: Որովհետև երկար տարիներ ապրած շենքն այնպիսին չէ, ինչ նոր, կարճ ժամանակ առաջ կառուցվածները: Այն իր մեջ անպայման ինչ-որ բովանդակություն պիտի պարունակի: Իրականում ինձ հետաքրքրում էին ճարտարապետության պատմությունը, հին շենքի պատմությունը, այն ճակատագրերը, այն իրադարձությունները, որոնք եղել են այդ շենքի ներսում, անցել են այդ շինության միջով: Ես, ընտրելով այդ մեկ շենքը, փորձել եմ ընդհանրացնել բոլոր հին շենքերի պատմությունը և, ինչու ոչ, պատմությունն ընդհանրապես:
-Քո ֆիլմում հին տան բովանդակությանը, որն առավելապես արտահայտվում էր դրա պատին հայտնվող ստվերների միջոցով, վերջում հակադրվեց Հյուսիսային պողոտան՝ իր անկենդան նորակառույցներով: Դա այն միտքն էր շեշտադրում, որ վերջիններս բովանդակազուրկ շենքե՞ր են:
-Իրականում ես մտադիր չեմ եղել նման գաղափար դնել իմ ֆիլմի մեջ: Ի սկզբանե Հյուսիսային պողոտան, նորակառույցներն առհասարակ չեն եղել ֆիլմի բովանդակության մեջ կարևոր դետալներ, բայց ֆինալն ինքնին եկավ-հանգեց դրան: Ինքնըստինքյան ստացվեց. հերոսը վերջում հեծանվով գնաց դեպի նորակառույցները: Դա նախապես մտածված չէր, անկեղծ եմ ասում: Հերոսը պարզապես այլ ելք չուներ, նա ուզած-չուզած պիտի ճանապարհը շարունակեր այդ ուղղությամբ՝ Հյուսիսային պողոտայի նորակառույցների միջով:
-Մի կարևոր ենթաշերտ էլ կար ֆիլմիդ սյուժետային գծում: Հին տան պատին հայտնվող ստվերները ֆիլմի սկզբում շատ բարեկիրթ էին, արիստոկրատ պահվածք ունեին, մինչդեռ ֆիլմի վերջում դրանք դարձան գռեհիկ, անպարկեշտ: Այսինքն՝ հին շենքի պատմությունն աղավաղվո՞ւմ է, ի վերջո:
-Ինձ համար շատ հաճելի է լսել այդ դիտարկումը, որովհետև տեսնում եմ, որ իմ ցանկությունները, իմ մտքերը, որ դրել եմ ֆիլմիս մեջ, որոշ չափով հասկացվում են: Նկարելուց հետո ես մտածում եմ, որ ֆիլմերս գուցե և շատ սուբյեկտիվ են, բայց արվեստը, ի վերջո, սուբյեկտիվ ընկալում է: Վերջերս հույն փիլիսոփաներից մեկի խոսքը կարդացի, որը հորդորում է փորձել ընդհանուրն էլ ներկայացնել մասնավորի միջոցով: Կցանկանայի, որ իմ աշխատանքները դիտողներն էլ այդպես ընկալեին: Հաճախ է պատահում, որ իմ ֆիլմերում երկրորդական, անգամ նախապես չմտածած իմ ասելիքը դառնում է ավելի կարևոր, քան այն գլխավոր ասելիքը, որն ի սկզբանե դրված է եղել ֆիլմի հիմքում: «Ստվերի» մեջ էլ ամեն բան որոշեց ֆիլմի ընթացքը: Ես նախապես մտածել էի, որ փոփոխությունն ավելի շատ պիտի հերոսի մեջ կատարվի: Նրա վրա պիտի անդրադառնային հին շենքի ստվերների փոփոխությունները: Ինձ թվում էր, թե ֆիլմի ընթացքը հապճեպ է, ժամանակը շատ արագ է անցնում, իմ ասելիքից ոչինչ չի հասկացվում: Բայց հետո, երբ ֆիլմն արդեն ամբողջովին հավաքվեց, մոնտաժվեց, ես տեսա, որ այն, ինձ համար գոնե, հասկանալի է:
-Իսկապես ֆիլմի տևողությունը շատ կարճ է՝ իր պարփակած բովանդակության համեմատությամբ: Ընդամենը տասը րոպեում այդքան ընդգրկուն ասելիք մատուցելը զարմանալի է: Նույն բանը կարող եմ ասել նաև տասնչորս րոպե տևողությամբ երկրորդ ֆիլմիդ առնչությամբ, որի վերնագիրը՝ «Ճոճ», արդեն իսկ ենթատեքստեր որոնելուն է մղում: Ինչո՞ւ՝ «Ճոճ»:
-Եթե «Ստվեր» վերնագիրը ծնվեց ֆիլմի ստեղծման ընթացքում, եթե մինչև ֆիլմն սկսելը ես տարբեր վերնագրեր էի մտածել, բայց հետո դրանք բոլորը բացառվեցին և ֆիլմի վրա դրվեց նախապես չմտածված մի վերնագիր, ապա երկրորդ ֆիլմի ժամանակ ամեն բան այլ էր: Այս դեպքում ֆիլմն առաջացավ հենց վերնագրից, «Ճոճը» որոշված էր ի սկզբանե: Ինձ շատ էր հետաքրքրում ճոճվելու գաղափարը: Իմ կարծիքով` կյանքի ողջ ընթացքում ամեն բան իր ճոճն ունի, ճոճվելու իր վիճակը, և հենց մարդու կյանքն ինքնին ճոճ է: Ֆիլմում սիմվոլիկան շատ է, գուցե չհասկացվի կամ ոչ ամբողջովին հասկացվի, բայց նորմալ է: Ինձ համար շատ հետաքրքիր էր կյանքի փոփոխությունների ընթացքը, ճոճը՝ լավ ու վատի, գեղեցիկի ու տգեղի, այլ բաների միջև: Եվ անգամ մահը, որը, իմ կարծիքով, անէություն չէ, այլ իր մեջ կրում է շարժման գաղափարը, նույնպես ճոճ է:
-Ինչպես «Ստվերում», այնպես էլ «Ճոճում» գերիշխող է ռետրո տարրը, քո ֆիլմի ռեկվիզիտներն ընդգծված հնաոճ են, անգամ տեղ-տեղ փարաջանովյան տիպերի, փարաջանովյան գլխարկների ու հագուստի առկայություն ենք զգում ֆիլմում: Ինչո՞վ է այդ ռետրոն քեզ գրավում ժամանակակից նորամուծություններին խելահեղորեն տուրք տալու այս ժամանակներում:
-Ես դա համարում եմ խնդիր, որ մարդիկ տարված են խիստ ժամանակակից բաներով: Դրանից իսկապես նեղվում եմ: Բայց և, մյուս կողմից, մտածում եմ, որ վատ է, երբ մարդիկ իրենց ժամանակի մեջ չեն տեղավորվում: Ընկերներիցս շատերն են փորձում ինչ-որ գործեր անել՝ հետևելով ժամանակի պահանջներին, ժամանակակից չափանիշներին: Բայց իմ մեջ ինչ-որ կախում կա անցյալից: Ես դա ոչ թե համարում եմ պատմությունը գնահատելու հետևանք, թեև շատ եմ գնահատում պատմությունը, այլ որոշակի ստեղծագործական մոտեցում: Բերեմ մի օրինակ. Մարսել Պրուստի «Կորսված ժամանակի հետքերով» էպոպեան ¥եթե այդպես կարելի է կոչել Պրուստի գործը¤ կարդալուց հետո ու նաև դրանից առաջ ինձ ավելի շատ հետաքրքրում էր անցյալը, քան ներկան: Գուցե և դա խնդիր է երիտասարդ մարդու համար, գուցե թե երիտասարդը պիտի ավելի շատ դեպի ապագան գնա, բայց, իմ կարծիքով, մեր ապագան հենց անցյալի մեջ է թաքնված: ՈՒ ես առավելագույնս տուրք եմ տալիս այս գաղափարին իմ ստեղծագործության մեջ: Փորձում եմ նաև պատմվածքներ գրել և դրանցում նույնպես անդրադառնում եմ մեր անցյալին, փորձում եմ անցյալից որոշ բաներ բերել և ներկայացնել ժամանակակից իրականության համատեքստում:
-«Ճոճում» ավելի ճիշտ կլինի ասել, որ դու անցյալի համատեքստում ժամանակակից մի տարր էիր ներմուծել՝ սափրված գլխով աղջկան: Բայց ֆիլմի վերջում նա էլ վերածվեց ռետրո-երևույթի: Այսինքն՝ եթե անգամ քո ստեղծագործություններում ինչ-որ ժամանակակից բան կա, այն է՞լ է, ի վերջո, զետեղվում քո անցյալապաշտության մեջ:
-Ճիշտ եք ընկալում իմ ֆիլմերը: Դա շատ սուբյեկտիվ մոտեցում է, բայց ես իրոք այդպես եմ մտածում: Խնդիրն այն չէ, որ ես դեմ եմ առաջընթացին, ուզում եմ, որ մենք մնանք անցյալի մեջ: ՈՒղղակի ես վախ ունեմ, թե մենք կորցնում ենք հիշողությունը: Իսկ հիշողությունն ինձ համար շատ կարևոր է: Նորից մի օրինակ բերեմ գրականությունից. Միլան Կունդերայի «մոռացություն» տերմինը շատ մեծ իմաստ է պարունակում: Իհարկե, Կունդերան միակը չէ, որ անդրադարձել է մոռացության խնդրին, բայց այս առնչությամբ ես միշտ նրան եմ հիշում: Իմ շրջապատում շատերն են տարված ժամանակակից բաներով, ես էլ եմ հասկանում, որ ժամանակն իր հետ նոր շունչ է բերում, որ ապագային հասնելու համար պետք է քո մեջ կրես ժամանակակից շատ ու շատ բաներ, բայց այդ ճանապարհին մենք հաճախ շատ ու շատ բաներ ենք մոռացության մատնում: Ինձ թվում է, որ մոռանալն ու մոռացության մատնելը տարբեր բաներ են: Հենց դրա մասին է մեզ զգուշացնում Կունդերան:
«ԵԹԵ ՓՈՐՁԵՄ ՈՐԵՎԷ ԳՐԱԿԱՆ ԵՐԿԻ ԱՆԴՐԱԴԱՌՆԱԼ ԿԻՆՈՅՈՒՄ, ԱՊԱ ԿԸՆՏՐԵՄ ԼԵՎՈՆ ԽԵՉՈՅԱՆԻ ՊԱՏՄՎԱԾՔՆԵՐԸ»
-Խոսում ես գրականությունից և օրինակներ բերում Պրուստից, Կունդերայից: Հայ գրականության մեջ քեզ համար չկա՞ն անուններ, որոնց խոսքը, գործերը կարող ես ուղեցույց դարձնել քո ստեղծագործական որոնումներում: Օրինակ՝ ժամանակակից հայ հեղինակներից որևէ մեկի գրականութունը քեզ համար չի՞ կարող կինո նկարելու սցենարական հենք դառնալ:
-Եթե խոսում ենք ժամանակակից հայ գրականությունից, ապա ասեմ, որ կա մի գրող, որի գրականությանն իմ կուրսղեկն անդրադարձել է կինոյում:
-Լևոն Խեչոյանի մասին է խոսքը, անշուշտ:
-Այո: Եվ ես էլ, եթե փորձեմ որևէ գրական երկի անդրադառնալ կինոյում, ապա կընտրեմ Լևոն Խեչոյանի պատմվածքները: Խոսքն այն մասին չէ, որ չկան ժամանակակից ուրիշ լավ գրողներ, ուղղակի Լևոն Խեչոյանի գրականությունը շատ պատկերավոր, դեպի կինոն գնացող գրականություն է: Ես մարգարեական պատգամ չեմ ուզում հնչեցնել, բայց շատ եմ ցանկանում, որ մենք շատ կարդանք: Նկատում եմ, որ պոտենցիալ կա մեր երիտասարդության մեջ, բայց կարդալու պակասը մի քիչ զգացվում է: Խոսքն այն մասին չէ, որ բոլորովին կարդացած չեն, այլ այն մասին, որ քիչ են կարդում:
-Ինձ համար նորություն էր, որ դու պատմվածքներ ես գրում: Տպագրվա՞ծ են դրանք:
-Ոչ: Վերջերս՝ ծննդյանս օրվա առթիվ, ընկերս ինձ հաճելի նվեր արեց. իմ պատմվածքներից երկուսը բուկլետի տեսքով տպագրեց երկու օրինակով՝ մեկն ինձ համար, մյուսը՝ իր: Դա ինձ համար ամենաթանկ նվերն էր: Եթե կարելի է դա տպագրություն համարել, ուրեմն համարեք: Ամեն դեպքում, ես հիմա ունեմ իմ փոքրիկ գիրքը: Իսկ տպագրել ես չեմ փորձում, թեև շատ ուրախ կլինեի, եթե տպագրվեին: Ես այդ պատմվածքները ավելի շատ ուզում եմ ծառայեցնել իմ կինոյին: Դրանք հենց որպես կինոսցենար էլ ծնվում են, հետո են դառնում պատմվածք:
-Նոր ֆիլմի վրա աշխատո՞ւմ ես:
-Իհարկե, ունեմ նոր՝ դոկումենտալ ֆիլմի մտահղացում, որը դեռևս որոշակիացած չէ: Վերջերս Արամ Շահբազյանի ֆիլմի նկարահանումներին էի մասնակցում՝ որպես դիտորդ: Իմ ապագա ֆիլմի նյութը ես հենց այնտեղից եմ քաղել, դրա մասին խոսել եմ Արամ Շահբազյանի հետ, և նա հավանություն է տվել իմ գաղափարին: Այդ ֆիլմով փորձելու եմ անդրադառնալ լեռներում վեց-յոթ ամիս ապրող տղամարդկանց կյանքին: Այնտեղ՝ նրանց կողքին, այդ ընթացքում չեն լինում կանայք: Նրանք կտրված են լինում իրենց տներից, գյուղից, նորմալ կենցաղից, և միակ կապող գործոնը, որ կա այդ մարդկանց ու գյուղի միջև այդ երկարուձիգ ամիսների ընթացքում, կաթի մեքենան է, նրա վարորդը: Այս ասելիքի վրա է կառուցվելու ֆիլմը:
Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ